InstructorBORJA BAGUNYÀ
TipusCurs presencial
Data13 febr., 2023 - 1 maig, 2023
HorariDilluns, de 18.30 a 20.30
LlocEscola Bloom
Preu290€
Inscriu-te araReserva ara

¿De què parlem quan parlem de Postmodernisme? ¿Es tracta d’una ruptura real amb el Modernisme? ¿O n’és només una extensió? ¿Quins mecanismes posa en marxa? Fins i tot ara, que sembla que el deixem enrere, el ‘moment postmodern’ es resisteix a les definicions reductives i segueix trobant maneres d’exercir la seva influència i de despertar fascinacions. El seminari explora tres dels problemes que han travessat la literatura postmoderna i postpostmoderna dels últims cinquanta anys per provar d’entendre com funcionen, aquestes narracions, quines són les preguntes que es formulen,  i quina idea de món (i d’individu) posen en moviment. 

Per a fer-ho ens fixarem en l’obra de tres autors que congreguen constel·lacions de textos i ens portaran a d’altres autors: Thomas Pynchon, Robert Coover i Cynthia Ozick. Dedicarem tres sessions a cadascun dels problemes que tractarem i afegirem una última sessió de recollida i clausura  del recorregut del seminari.

Programa

1. Informació vs. Relat; Melville, Pynchon, David Foster Wallace (i una mica de Franzen).

1.1. The Crying of Lot 49: la imaginació paranoica.
1.2. El realisme histèric (o de com fer servir Henry James per a carregar contra Don DeLillo).
1.3. La metaconsciència com a problema de gestió d’informacions: Barth, Ozick

2. Història, el mite, el cos.

2.1. Robert Coover: del conte de fades al mite pop: Pricksongs & Descants A Night at the Movies.
2.2. La identitat en qüestió: The Puttermesser Papers, de Cynthia Ozick.
2.3. Entropia i història: Gravity’s Rainbow, de Thomas Pynchon.

3. Subjecte i experiència

3.1. L’experiència bèl·lica.
3.2. L’experiència desconjuntada.
3.3. La metaexperiència.

4. Sessió final, de recollida i debat.

Bibliografia

  • Aira, Continuación de ideas diversas, Universidad Diego Portales, 2014
  • Débord, Guy, La Sociedad del espectáculo (Pre-Textos, 2002)
  • Deleuze, Gilles; ‘La literatura y la vida’ i ‘Louis Wolfson o el procedimiento’, Crítica y clínica (Anagrama, 1996)
  • Deleuze, Gilles; ‘Qué es un dispositivo?’ Dos regímenes de locos (Pre-Textos,
  • Goldsmith, Kenneth; Escritura No-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital, Caja Negra, 2015
  • Gumbrecht, H.U.; Lento presente, Escolar Mayo, 2010
  • Kunder, Milan; Els testaments traïts, Destino, Barcelona, 1994
  • Lakoff, G. I Johnson, M.; Metáforas de la vida cotidiana (Cátedra, 1995)
  • Manganelli, Giorgio; Un lugar es un lenguaje’ i ‘Literatura fantástica’, La literatura como mentira (Dioptrias, 2014)
  • Newman, Charles; The Post-Modern Aura. The Act of Fiction in an Age of Inflation, Northwestern University Press, Evanston, 1985
  • Perec, Georges; Especies de espacios (EIC, 2001)
  • Ryan, Judith.; The Novel after Theory, Columbia University Press, 2011
  • Schaeffer, Jean-Marie; ¿Por qué la ficción?, Lengua de Trapo, Madrid, 2002
  • Schrag, Calvin O., The Self after Postmodernity, Yale University Press, New Haven, 1997
  • Shields, David; Hambre de realidad, Círculo de Tiza, 2016
  • Wood, James; ‘Against Paranoia. The Case of Don DeLillo’, The Broken State, The Modern Library, New York, 2000