InstructorALEIX PLADEMUNT
TipusCurs presencial
Data6 Des, 2019 - 7 Des, 2019
Horari(29 i 30 de novembre COMPLET)
Divendres, de 17.00 a 21.00
i dissabte, de 10.00h a 14.00h
LlocESCOLA BLOOM
Preu90€
Inscriu-te araReserva ara
“… hem de modificar el nostre punt de vista i considerar el món com a com allò a què s’enfronten les nostres imatges, allò que es manifesta com a mon que és. La lectura que hem de fer és que el món és decididament el món, que l’Altre és decididament l´Altre, i que el present en què ens hi enfrontem ens en separa d’una manera absoluta. En cert sentit això implica reconèixer la nostra derrota davant seu.”
Takuma Nakahira

 

El taller proposa una immersió radical i profunda al llenguatge fotogràfic. S’explicarà i s’entendrà què significa llenguatge i narrativa a la fotografia, i per què és clau en la fotografia contemporània. Cada dia 500 milions de persones es connecten a Instagram i es pugen 95 milions de fotografies, 300 milions de fotografies a Facebook, i 1,2 bilions de fotografies a Google Photos per dia. Fem fotografies, és una evidència. Les càmeres amb què les fem son cada cop més semblants entre elles, i, per tant, ens estandarditzen la seva estètica. Els automatismes i els filtres que hi ha en joc son espectaculars, de manera que fer una “bona” fotografia ja no és cosa d’uns experts que han decidit comprar-se una càmera i la saben utilitzar. Tots tenim a l’abast la possibilitat de fer fotografies ara mateix.

Per fi la fotografia ja està democratitzada, com ho ha estat anteriorment l’escriptura. Tots sabem escriure i llegir, però no tots ens considerem escriptors. El que avui diferencia una persona que fa fotografies i un fotògraf/a és la intencionalitat, el llenguatge i la narrativa que utilitza. Durant aquest curs parlarem de narrativa i de com unir fotografies entre elles per construir nous significats. La fotografia és un llenguatge en si mateix. Pensar que és únicament la captura d’un instant, d’un moment, o que actua com a document és quelcom ja superat. La fotografia pot ser i ha de ser el que nosaltres vulguem.

El curs s’articularà al voltant de La il·lusió documental de Takuma Nakahira. Es farà una introducció de l’autor i la seva obra. Farem lectures conjuntes dels seus assaigs que ens serviran per entendre per què és important mirar i com es tradueix aquesta mirada amb llenguatge, també ens serà guió per introduir el treball de fotògrafs radicalment contemporanis, i poder entendre així per què és tant important saber llegir les fotografies.

A qui va dirigit el curs?

Aquest taller es fa a l’escola Bloom per la seva sensibilitat amb la narrativa i el llenguatge. Aquest fet és una declaració d’intencions i no és pura casuística. El curs està pensat per qualsevol que tingui certa sensibilitat no només per la narració o el llenguatge escrit, sinó també per la imatge. Ja siguin imatges mentals, imaginades o físiques i materials. Però el curs convida també a qualsevol fotògraf/a que vulgui ampliar els seus coneixements de lectura i edició.

Bibliografia

La lectura vertebradora i principal del curs serà La il·lusió documental de Takuma Nakahira. Serà ideal haver-lo llegit prèviament, tot i que no serà un inconvenient descobrir aquest univers durant el taller.

Es mostraran alguns dels llibres de Takuma Nakahira:

  • Kitarubeki kotoba no tame ni (Per un llenguatge que ha de venir). Osiris, 2010
  • Adieu à X. Kawade Shobō Shinsha, 1989
  • Kiwamete Yoi Huukei. Short Hope.. Little More. 2004
  • Magazine work 1964-1982. Getsuyosha, 2011
  • Takuma Nakahira Documentary. Akio Nagasawa Publishing, 2011
  • Takuma Nakahira 1000. 1000BUNKO, 2014
  • Okinawa. Rat hole gallery, 2017
  • Overflow. Case Publishing, 2018

Paral·lelament es treballarà amb altres llibres de fotografia, alguns d’ells descatalogats i de difícil accés com:

  • U-NI-TY, Michael Schmidt. 1996
  • A shimmer of possibility, Paul Graham. SteidlMack, 2007
  • The present, Paul Graham. Mack 2007
  • End of an age, Paul Graham. Scalo 1999
  • Vinter, Lars Tunbjork. Steidl 2007
  • Tokyo Suburbia, Takashi Homma. Korinsha Press, 1998
  • Hanezawa Garden. Anders Edstrom. Mack 2015
  • Sacrifice your body, Roe Ethridge. Mack, 2014
  • Fig. Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Steidl, 2007
  • Paralel enciclopedia II, Batia Suter. Roma 2016
  • White light. Jochen Lempert. Limart, Tokyo, 2006
  • Europe, Greece, Athens, Acropolis, Klara Källström and Thobias Fäldt. B-B-B-Books, 2012
  • This year Model. Go Itami. Rondade, 2014
  • Un universo pequeño, Antonio Xoubanova. Ca l’Isidret Ed, 2015
  • El porqué de las naranjas, Ricardo Cases. Mack, 2014
  • Karma, Óscar Monzón- Dalpine, 2013
  • Ustedes los vivos. David Hornillos. Dalpine, 2018
  • Tuétano, Juan Diego Valera. Ca l’Isidre Ed, 2019
  • L’inassolible, Roger Guaus. Ca l’Isidre Ed, 2019
  • A Swiming Pool, Michele Tagilaferri. Dalpine, 2019
  • Nothing changes if nothing changes, Ed Panar. Space corners + The Ice Plant, 2013

Aleix Plademunt també presentarà alguns dels seus projectes i llibres més rellevants així com:

  • Almost There (2013)
  • Morishita (2016)
  • Un Passaggio (2016)
  • Iberia (2019)
  • Matter (2019)