InstructorALEIX PLADEMUNT
TipusCurs presencial
Data5 oct., 2021 - 21 des., 2021
HorariDimarts, de 19 a 21.30 (30 hores en 12 sessions)
LlocEscola Bloom
Preu400€
Inscriu-te araReserva ara
“… hem de modificar el nostre punt de vista i considerar el món com a com allò a què s’enfronten les nostres imatges, allò que es manifesta com a món que és. La lectura que hem de fer és que el món és decididament el món, que l’Altre és decididament l´Altre, i que el present en què ens hi enfrontem ens en separa d’una manera absoluta. En cert sentit això implica reconèixer la nostra derrota davant seu.” 
Takuma Nakahira

El curs proposa una immersió profunda al llenguatge fotogràfic. S’estudiarà i s’entendrà què significa llenguatge i narrativa a la fotografia, i per què és clau a la fotografia contemporània. La fotografia ja està democratitzada, com ho ha estat anteriorment l’escriptura. Tots sabem escriure i llegir, però no tots ens considerem escriptors. El que avui diferencia una persona que fa fotografies i un fotògraf/a és la intencionalitat, el llenguatge i la narrativa que utilitza.

La fotografia té un llenguatge, com qualsevol altre idioma. El diccionari ens diu que el llenguatge és la facultat de poder comunicar pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes. En aquest curs detectarem i desxifrarem aquests signes i la semiòtica que hi ha darrere de les fotografies. Estudiarem les possibilitats del llenguatge visual i les seves narratives. Aprendrem a llegir i a construir fotografies posant sempre l’èmfasi en la mirada crítica.

En la fotografia no hi ha res immediat, tot és mediat. No ens expressem directament, sinó que la expressió és un dispositiu, i aquest dispositiu és l’obra. Durant el curs analitzarem i estudiarem l’obra d’altres artistes que treballen des de la fotografia, l’escultura, la pintura, la literatura i el cinema per tal de desxifrar-ne els codis i intencionalitats. Farem lectures conjuntes de textos i assaigs i fotografies que ens serviran per entendre per què és important mirar i com es tradueix aquesta mirada amb llenguatge. També es posaran exercicis pràctics per tal de poder aplicar alguns d’aquests conceptes. Es posarà un èmfasi especial en el llibre de fotografia i el format expositiu. Dos suports llargament utilitzats però amb possibilitats infinites per expressar el nostre dispositiu.

El programa està ordenat dins de 12 de sessions de 2 hores. Al final del curs es tindran totes les eines per poder llegir i interpretar imatges i els coneixements per afrontar un projecte fotogràfic.

A qui va dirigit?

Aquest curs es fa a l’escola Bloom per la seva sensibilitat amb la narrativa i el llenguatge. Aquest fet és una declaració d’intencions i no és pura casuística. El curs està pensat per qualsevol que tingui certa sensibilitat no només per la narració o el llenguatge escrit, sinó també per la imatge. Ja siguin imatges mentals, imaginades o físiques i materials. Però el curs convida també a qualsevol fotògraf/a que vulgui ampliar els seus coneixements de lectura i edició.

Bibliografia

Llegirem i analitzarem el llibre La il·lusió documental de Takuma Nakahira i es mostraran alguns dels llibres de Takuma Nakahira:

  • Kitarubeki kotoba no tame ni (Per un llenguatge que ha de venir), Osiris, 2010
  • Adieu à X. Kawade Shobō Shinsha,1989
  • Kiwamete Yoi Huukei. Short Hope, Little More. 2004
  • Magazine work 1964-1982. Getsuyosha, 2011
  • Takuma Nakahira Documentary. Akio Nagasawa Publishing, 2011
  • Takuma Nakahira 1000. 1000BUNKO, 2014
  • Rat hole gallery, 2017
  • Case Publishing, 2018

Però també treballarem amb un centenar de llibres de fotografia més. Alguns clàssics i a altres radicalment contemporanis, com ara:

  • U-NI-TY, Michael Schmidt. 1996
  • A shimmer of possibility, Paul Graham. SteidlMack, 2007
  • The present, Paul Graham. Mack 2007
  • End of an age, Paul Graham. Scalo 1999
  • Vinter, Lars Tunbjork. Steidl 2007
  • Tokyo Suburbia,Takashi Homma. Korinsha Press, 1998
  • Hanezawa Garden. Anders Edstrom. Mack 2015
  • Sacrifice your body, Roe Ethridge. Mack, 2014
  • Fig. Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Steidl, 2007
  • Paralel enciclopedia II, Batia Suter. Roma 2016
  • White light. Jochen Lempert. Limart, Tokyo, 2006
  • Europe, Greece, Athens, Acropolis, Klara Källström and Thobias Fäldt. B-B-B-Books, 2012
  • This year Model. Go Itami. Rondade, 2014
  • Grafitti, Antonio Xoubanova. Ca l’Isidret, 2021
  • El porqué de las naranjas, Ricardo Cases. Mack, 2014
  • Karma, Óscar Monzón- Dalpine, 2013
  • Ustedes los vivos. David Hornillos. Dalpine, 2018
  • Tuétano, Juan Diego Valera. Ca l’Isidret, 2019
  • L’inassolible, Roger Guaus. Ca l’Isidret, 2012
  • A Swiming Pool, Michele Tagilaferri. Dalpine, 2019
  • Nothing changes if nothing changes, Ed Panar. Space corners + The Ice Plant, 2013