InstructorJANA BARO
TipusCurs presencial
Data4 nov., 2021 - 23 des., 2021
HorariDijous, de 18.00 a 20.00
(16 hores en 8 sessions)
LlocEls Amics de les Arts
Preu185€
Inscriu-te araReserva ara

“La senyora de la casa no rep visites”; “prendrem te amb pastes”; “és un poble de províncies ben pintoresc”; “qui sap què amaga la façana de la mansió”; “d’això no en parlem”; “sí, li va caure una prestatgeria a sobre”; “com, una altra adaptació de la BBC?”

Aquest seminari estirarà el fil de la literatura anomenada “middlebrow”—femenina, domèstica, elegant i accessible, familiar i radical, romàntica i àcida—per tal de desgranar la seva articulació de la classe social, la nació, el gènere, la sexualitat i el gust.

Al Regne Unit de principis del segle XX l’etiqueta “middlebrow” era despectiva, en comparació amb els textos experimentals i difícils del modernisme “highbrow” i l’entreteniment sense embuts del “lowbrow”. Aquí i avui ens endinsarem en els debats sobre jerarquia i autoritat cultural dels que va sorgir, així com el context sociohistòric de cada obra; hi trobarem aspectes contestataris, avantguardistes i reaccionaris; investigarem per què ens continua atraient, i a què ens pot portar aquesta nostàlgia; estudiarem la seva associació amb la feminitat de classe mitjana; parlarem d’elitisme acadèmic; i, sobretot, xafardejarem sobre secrets familiars literaris.

Programa

  1. Introducció als conceptes teòrics: Regreso a Howards End, d’E. M. Forster (Howards End, 1910).
  2. Intel·lectuals, comunistes i bruixes: Lolly Willowes, de Sylvia Townsend Warner (1926).
  3. Comèdia, tragèdia i bohèmia: Diario de una dama de provincias, de E. M. Delafield (Diary of a Provincial Lady, 1930) i A la intempèrie, de Rosamond Lehmann (The Weather in the Streets, 1936).
  4. Incendis: Rebecca, de Daphne du Maurier (1938).
  5. Records: L’aventura de l’amor, de Nancy Mitford (The Pursuit of Love, 1945) i Retorn a Brideshead, d’Evelyn Waugh (Brideshead Revisited, 1945).
  6. Trampes: La plenitud de la senyoreta Brodie, de Muriel Spark (The Prime of Miss Jean Brodie, 1961).
  7. Reconstruccions: El que resta del dia, de Kazuo Ishiguro (The Remains of the Day, 1989)
  8. Conclusió: cent anys de “middlebrow”.

Bibliografia (en construcció)

  • Bluemel, Kristin. “Feminist Fiction”. A The Cambridge Companion to the Twentieth-Century English Novel, editat per Robert L. Caserio. Cambridge University Press, 2009, pp. 114-130.
  • Brown, Erica i Mary Grover (eds.). Middlebrow Literary Cultures: The Battle of the Brows, 1920-1960. Palgrave Macmillan, 2012.
  • Eliot, Simon i Jonathan Rose (eds.) A Companion to the History of the Book. Blackwell Publishing, 2007.
  • Hammill, Faye. Women, Celebrity and Literary Culture Between the Wars. University of Texas Press, 2007.
  • Hammill, Faye, Esme Miskimmin i Ashlie Sponenberg (eds.). Encyclopedia of British Women’s Writing, 1900-1950. Palgrave Macmillan, 2006.
  • Hanson, Clare i Susan Watkins (eds.). The History of British Women’s Writing, 1945-1975. Palgrave Macmillan, 2015.
  • Humble, Nicola. The Feminine Middlebrow Novel 1920s to 1950s: Class, Domesticity and Bohemianism. Oxford University Press, 2001.
  • Humble, Nicola. “Sitting Forward or Sitting Back: Highbrow v. Middlebrow Reading”. Modernist Cultures, vol. 6, no. 1, 2011, pp. 41-59.
  • Macdonald, Kate (ed.). The Masculine Middlebrow, 1880-1950: What Mr Miniver Read. Palgrave Macmillan, 2011.
  • Jack, Belinda. The Woman Reader. Yale University Press, 2012.
  • Joannou, Maroula (ed.). The History of British Women’s Writing, 1920-1945. Palgrave Macmillan, 2013.