TipusCurs virtual
Data24 febr., 2021 - 12 maig, 2021
HorariDimecres, de 18.00 a 19.30
Preu160€
Inscriu-te araReserva ara

Pensar més enllà de l’humà? Encara que sembli una paradoxa fa anys que al camp de les Humanitats s’hi treballa en aquesta línia, posthumanista, carregant contra l’antropocentrisme occidental que considera l’Home la mesura de totes les coses. La literatura, esclar, no ha quedat al marge del que l’acadèmia ha anomenat el nonhuman turn: són moltes les narracions que han especulat sobre formes d’alteritat no-humana i ens han permès veure a través dels ulls d’altres espècies (reals o imaginàries), sentir les seves veus, posar-nos en la seva pell…

Aquest seminari revisa obres literàries que trenquen amb el model antropocèntric i les posa en comú amb els treballs de Donna Haraway, Timothy Morton, Eugene Thacker, Rosi Braidotti i Benjamin H. Bratton; autors que igualment han explorat perspectives posthumanes i poden ajudar-nos a entendre per què, més que mai, cal atendre a una literatura amb punts de vista no-humans i destronar el suposat rei de la creació.

Sessions

 

  1. Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space (previsions, temes i lectures). — Introducció als altres Altres: animals no-humans, monstres, divinitats, extraterrestres i robots.
  2. The Monkey Speaks His Mind. — Animals no-humans a la narrativa dels segles XX i XXI: Kafka, Le Guin, Mouawad i altres bestioles.
  3. Unga-unga! — El posthumanisme prehumà: els neandertals a The Inheritors de Golding.
  4. Fue bonito mientras duró. — Recuperar el contacte innocent amb la Natura després de l’expulsió de l’Edèn — Una història d’amor impossible: Oso d’Engel.
  5. L’abnormalitat a casa. La pertorbadora manera amb què els objectes rutllen sense supervisió humana: di Benedetto, Bioy Casares i Bradbury.
  6. La paradoxa de Lem, o com Lem se’n va anar del cinema amb Arrival a mig començar. — La paradoxa de Fermi i el fracàs de la comunicació: Fiasco de Lem.
  7. Els monstres reversibles. — Monstruositats i antagonistes abjectes: per una teoria del minotaure. — El monstre del monstre: Grendel de Gardner.
  8. Els miracles cruels. — Les divinitats monstruoses de Lovecraft, la criatura de Solaris de Lem i el pessimisme epistemològic.
  9. Larger than Life. — Escales no-humanes en el temps i en l’espai: l’horror còsmic i els hiperobjectes. — Temporalitats geològiques a Machine d’Adolphsen i altres.
  10. We are the Robots. — Caps parlants, homuncles, autòmats, màquines escrivents i altres precursors de la intel·ligència artificial. — La singularitat i l’endemà de l’humà.
  11. La muntanya és viva! — Els videojocs panteistes de David ORilley, la simulació digital i el nature writing de Shepherd. — El posthumanisme coral a Canto jo i la muntanya balla de Solà (trobada amb l’autora).

Bibliografia principal

ADOLPHSEN, Peter, Brummstein/Machine. Dos novelas cortas, Madrid: Lengua de Trapo, 2010
ENGEL, Marian, Oso, Madrid: Impedimenta, 2015
GARDNER, John, Grendel, New York: Vintage, 2014
GOLDING, William, The Inheritors, London: Faber & Faber, 2015
KAFKA, Franz, Petites faules, Barcelona: Comanegra, 2019
LEM, Stanisław, Solaris, Madrid: Impedimenta, 2012
Fiasco, Madrid: Alianza, 2005
LOVECRAFT, H. P., Narrativa completa I & II, Madrid: Valdemar, 2017
SHEPHERD, Nan, The Living Mountain: A Celebration of the Cairngorm Mountains of Scotland, Edinburgh: Canongate Books Ltd, 2011
SOLÀ, Irene, Canto jo i la muntanya balla, Barcelona: Anagrama, 2019