InstructorRICARD PLANAS
TipusCurs presencial
Data5 Feb, 2020 - 1 Abr, 2020
HorariDimecres, de 19.00h a 21.00h
LlocEscola Bloom
Preu190€
Inscriu-te araReserva ara

Amb aquest curs es vol fer un recorregut pel cinema i la literatura produïts a la Xina al llarg del s. XX. Aquest recorregut es farà partint de tres temàtiques recurrents des dels orígens fins a dia d’avui.

En un primer bloc estudiarem la dialèctica present entre camp i ciutat, des de l’ omnipresència de Shanghai durant el període republicà com a símbol de modernitat fins als no-llocs amb l’entrada del nou mil·lenni, passant per la representació del camp durant el maoisme.

En el segon bloc tractarem el tema de la joventut, la figura del llicenciat precari present en la literatura de la Nova Cultura, l’herència històrica reformulada pels escriptors i cineastes durant els anys 80 i l’alienació plasmada per la generació de Tian’anmen.

En el tercer bloc s’analitzarà la figura femenina, les tipologies creades pel cinema de Shanghai dels anys 30, la desmitificació duta a terme per escriptores com Eileen Chang o Ding Ling i el relat subjectiu present en el cinema de Fei Mu i en l’obra de les directores i escriptores que debuten durant el període de la febre cultural, els anys 80.

Programa

La dialèctica camp/ciutat

1. Shanghai, cultura popular i nostalgia

Film: “Street Angel”, de Yuan Muzhi / “Center Stage”, de Stanley Kwan
Lectura: “Shanghai Fox Trot”, de Mu Shiying / “L’amor que fa caure ciutats”, d’Eileen Chang

2. El camp se’n va a la ciutat, la ciutat se’n va al camp

Film: “Wild Rose”, de Sun Yu, “Early Spring” de Xie Tieli i “Yellow Earth”, de Chen Kaige
Lectura: “El marido”, de Shen Congwen i “Manos”, de Xiao Hong

3. El no lloc

Film: “The World”, de Jia Zhangke
Lectures: “Fin de Siècle Splendor”, de Zhu Tianwen

Joventut i melodrama

4. Joventut i precarietat

Film: “Crossroads”, de Shen Xiling
Lectura: “Embriaguesa d’una tarda de primavera”, de Yu Dafu

5. Violencia i herencia cultural

Film: “Blue Kite”” “Red Sorghum”, de Zhang Yimou
Lectures: “El diari d’un boig”, de Lu Xun i “El passat i els càstigs”, de Yu Hua

6. La perspectiva nihilista

Films: “The Days”, de Wang Xiaoshuai i “Beijing Bastards”, de Zhang Yuan
Lectures: “Homecoming”, de Han Shaogong

Els relats de la dona

7. El relat metafòric

Film: “The Goddess” de Wu Yonggang i “Queen of Sports”, de Sun Yu
Lectura: “Lluna creixent” de Lao She, “Tarda de pluja”, de Shi Zhecun

8. El relat subjectiu

Film: “Primavera en una petita Ciutat”, de Fei Mu
Lectures: “Diari de la senyoreta Sofia”, de Ding Ling i “Brasers” d’Eileen Chang

9. El relat fragmentat

Films: “Suzhou River”, de Lou Ye y “Letter from an Unknown Woman”, de Xu Jinglei
Lectures: “Diaolgue in Paradise” de Can Xue.

 

Bibliografia principal

Chang, Eileen. L’amor que fa caure ciutats. Club Editor. 2016
Chang, Eileen. Brasers. Club Editor. 2019.
Jing Wang. China’s Avant-Garde Fiction: An Anthology. Duke University Press. 1998.
Lau, S.M., Goldblatt, Howard. The Columbia Anthology of Modern Chinese Literature. Columbia University Press. 2007.
Lu Xun. Diari d’un boig i altres relats. Edicions de 1984. 2007.
VVAA. Cuentos ejemplares (1919-1949). Ediciones en Lenguas Extranjeras. 1984.

Bibliografia secundària

Bergeron, Régis. Le cinema chinois. Alfred Eibei éditeur. 1977.
Clark, Paul. Chinese Cinema: Culture and Politics since 1949. Cambridge University Press. 1988.
Cui, Shuqin. Women through the Lens: Gender and Nation in a Century of Chinese Cinema. University of Hawai Press. 2003.
Dirlik, Arif (Ed.) i Zhang Xudong (Ed.). Postmodernism and China. Duke University Press. 2000.
Dolezelová-Verlingerová, Milena (Ed.) y Král, Oldrich (Ed.).The Appropriation of Cultural Capital: China’s May Fourth Project. Harvard University Press. 2007.
Hu, Jubin. Projecting A Nation: Chinese National Cinema Before 1949. Hong Kong University Press. 2003.
Kuoshu, Harry H. Celluloid China: Cinematic Encounters with Culture and Society. Southern Illinois University Press. 2002.
Prado Fonts, Carles. Regresar a China. Trotta Editorial. 2019.
Prado Fonts, Carles; Relinque Eleta, Alícia; Martínez Robles, David. Narratives xineses: ficcions i altres formes de no-literatura. Editorial UOC. 2014.
Shen Congwen. La ciudad fronteriza. Edicions Bellaterra. 2013.
Xiao Hong. Campos de vida y muerte y otros relatos. Edicions Bellaterra. 2018.
Yu Dafu. La oveja descarriada. Kailás. 2014.
Lao She. La verdadera historia del Camello Xiangzi. Funambulista. 2014.
Lee, Haiyan. Revolution of the Heart: A Genealogy of Love in China, 1900-1950. Stanford University Press. 2006.
Lee, Leo Ou-fan (Ed.) Shanghai Modern: The Flowering of a New Urban Culture in China 1930-1945. Harvard University Press. 1999.
Ma, Jean. Sounding the Modern Woman: The Songstress in Chinese Cinema. Duke University Press. 2015.
Pang, Laikwan. The Distorting Mirror: Visual Modernity in China. University of Hawaii Press. 2007.
Pickowicz, Paul G. China on Film: A Century of Exploration, Confrontation, and Controversy. Rowman & Littlefield Publishers. 2011.
Shih, Shu-mei. The Lure of the Modern: Writing Modernism in Semicolonial China, 1917-1937. University of California Press. 2001.
Spence, Jonathan. The Search for Modern China. W. W. Norton & Company. 1990.
Zhang, Yingjin. The City in Modern Chinese Literature & Film: Configurations of Space, Time, and Gender. Stanford University Press. 1996.
Zhang, Yingjin (Ed.). Cinema and Urban Culture in Shanghai, 1922-1943. Stanford University Press. 1999.
Zhang Zhen. An Amorous History of the Silver Screen: Shanghai Cinema, 1896-1937. University of Chicago Press. 2006.
Zhang Zhen. The Urban Generation: Chinese Cinema and Society at the Turn of the Twenty-First Century. Duke University Press. 2007.
Zhang Xudong. Chinese Modernism in the Era of Reforms: Cultural Fever, Avant-Garde Fiction, and the New Chinese Cinema. Duke University Press. 1996.
VVAA. Un paraíso sobre el infierno. Tres cuentos de Shanghai. ¡Hihjckrrh! 2016.

Filmografía:
“Street Angel”, de Yuan Muzhi
“Early Spring in February”, de Xie Tieli
“Yellow Earth”, de Chen Kaige
“The World”, de Jia Zhangke
“Crossroads”, de Shen Xiling
“Blue Kite”, de Tian Zhuangzhuang
“Red Sorghum”, de Zhang Yimou
“The Days”, de Wang Xiaoshuai
“Beijing Bastards”, de Zhang Yuan
“The Goddess”, de Sun Yu
“The Queen of Sports”, de Sun Yu
“Spring in a Small Town”, de Fei Mu
“Suzhou River”, de Lou Ye
“Letter from an Unknown Woman”, de Xu Jinglei