InstructorPol Vouillamoz
TipusCurs presencial
Data4 oct., 2022 - 6 des., 2022
HorariDimarts, de 18.00 a 21.00
(30h en 10 sessions)
LlocEscola Bloom
Preu320€
Inscriu-te araReserva ara

Tardor de 1913. Som a Trieste. Prop del tuc d’un dels turons de la ciutat veiem dues ombres: l’ombra glauca d’un home i l’ombra lívida de dues dones. L’home és en James; les dones són, respectivament, la seva filla i la seva alumna. La seva filla es diu Lucia, la seva alumna amaga el nom. Queda poc perquè surti la lluna. Tot d’una, l’alumna (que haurem d’anomenar-la Dama Obscura) es gira i veu el mar —i a la llunyania, les llums tèbies de la ciutat de Monfalcone. Cull una flor —una flor blanca— i, sense dir res, l’hi dóna a la Lucia. És en aquest plec, és en aquest gest fràgil de la Dama Obscura que es gesta, gairebé sense anunci, un dels plecs més profunds de la història de la literatura universal.

Uns anys després, en James recorre Europa i llegeix. El seu nom ja du cognom: James, James Joyce. Llegeix, i desxifra: els Textos de les Piràmides, el Llibre dels Morts, tractats d’oftalmologia escrits en càlam demòtic. Està construint un monument; ara l’anomenta A portrait of the Artist as a Young Man, ara Ulysses, ara Finnegans Wake —la gent el lloa, la gent el blasma. Però entre cant i bescant, fa el que fa qualsevol obrer, qualsevol maçó: amagar senyes entre els revolts de les pedres. Referir terres i històries antigues per a falcar una parla que dol. Fascinar-se pel símbol que és alhora signe i lletra. Anar i tornar als mites i gestes del Nil com si, d’entre els molts jeroglífics i la fosca de l’exili, la llum de lluna hagués de desvelar, per un instant, el nom secret d’aquella blava Dama Obscura.

Octubre de 2004. Raimund Fellinger, editor al segell Suhrkamp, travessa corrents els passadissos de la Fira del Llibre de Frankfurt: ha d’anunciar a Peter Sloterdijk que Jacques Derrida és mort. El filòsof alemany sent “com li cau un teló a sobre”, com “el pavelló on es realitza la fira queda relegat a un altre món”, però, sobretot, com li arriba “una crida a la fidelitat”. És des d’aquesta crida que compon, a partir de set conferències comparatives, el llibre Derrida, un egipci. El problema de la piràmide jueva.

A Joyce, un egipci recuperem la proposta de Sloterdijk i la llegim com a astrolabi. El que ens haurà de guiar és, precisament, com el filòsof alemany trena el programa derridià de la deconstrucció amb el pes històric i simbòlic de l’èxode bíblic i la identitat jueva. Haurem de centrar-nos —tot posant al centre—, especialment, en les lectures freudianes, hegelianes i mannianes per tal d’assumir les tres arquitectures inassumibles: la de l’esfinx esculpida en pedra, la del pou, la de la piràmide. Perquè el que caldrà veure és que, al capdavall, Egipte també pot ser “el predicat de totes les construccions que poden ser sotmeses a la deconstrucció”.

*

En aquest seminari conjugarem els dos Egiptes (l’històric i el predicatiu) per tal de recórrer el corpus de Joyce amb passes noves. Des de la semiòtica, la filosofia, la teologia, els estudis literaris I la història de l’art traçarem un arc oval (ara solar, ara lunar) des del llevant mediterrani fins a l’occident d’Hibèrnia —tot llegint, en primer pla, les esquerdes i les fissures de la seva clau de volta.

Programa

  1. The frailest gift: Anàlisi exhaustiva del Giacomo Joyce. Identificació de trops i de símptomes.
  2. Els dos Egiptes: Joyce, Derrida i la piràmide jueva.
    1. Mastabació, malsturbació: La deconstrucció com a monument funerari (Luhmann)
    2. Dos colors: Filiar sota l’auspici de Cían (Freud)
    3. The secluded race: Argos i la producció de l’Entstellung (Mann)
    4. Hic tacet: Is it better to speak or to die? (Borkenau)
    5. Envoy: love me love my umbrella: Joyce post all (Debray)
    6. Llot: al khor(a) del pou i la piràmide (Hegel)
    7. Sable, gules: comissar la cambra fosca (Groys)
  3. Grammafonia/Una paraula per a Derrida
  4. By the rising of the moon: Ophelianna Livia

Bibliografia

ARMOUR, Robert (2004). Dioses y mitos del Antiguo Egipto (A. Pérez Lagarcha, Trad.). Madrid: Alianza. (Obra original publicada l’any 1986)

BARTHES, Roland (1973). Le plaisir du texte. Paris: Éditions du Seuil.

BARTHES, Roland (1977). Fragments d’un discours amoureux. Paris: Éditions du Seuil.

BORKENAU, Franz (1984). Ende und Anfang. Von den Generationen der Hochkulturen und der Entstehung des Abendlandes. Stuttgart: Klett-Cotta.

CIORAN, Emil (1969). Le mauvais demiurge. Paris: Gallimard.

DANTE, Divina commedia

DEBRAY, Régis (2001. Dieu, un itinéraire : matériaux pour l’histoire de l’éternel en Occident. Paris: Éditions Odile Jacob.

DELEUZE, Gilles (1989), El pliegue (J. Vázquez i U. Larraceleta, Trad.). Barcelona: Paidós (Obra original publicada l’any 1988)

DERRIDA, Jacques (1972). La dissemination. Paris: Éditions du Seuil.

DERRIDA, Jacques (1972). Marges de la philosophie. Paris: Éditions du Seuil.

DERRIDA, Jacques (2002). Ulises gramófono/Dos palabras para Joyce (M. E. Teruggi, Trad.) Buenos Aires: Tres Haches. (Obra original publicada l’any 1987)

DERRIDA, Jacques (2017). Psyché, invenciones del Otro (M. B. Cragnolini et al, Trad.) Adrogué: Ediciones La Cebra. (Obra original publicada l’any 1987)

DERRIDA, Jacques (1993). Sauf le nom. Paris: Galilée.

ECO, Umberto (1962). Le poetiche di Joyce. Milano: Gruppo Editoriale Fabbri.

ELLMANN, Richard (1959). James Joyce. New York: Oxford University Press.

ELLMANN, Richard (1972). Ulysses on the Liffey. New York: Oxford University Press.

FREUD, Sigmund (1970). Moisés y la religión monoteista. (R. Rey Ardid, Trad.). Madrid: Alianza. (Obra original publicada l’any 1939)

GILBERT, Stuart (1955), James Joyce’s Ulysses: A study (2ª edició). New York: Random House.

GROYS, Boris (2005). Politique de l’immortalité. Paris: Maren Sell Editeurs.

HEGEL, Enciclopedia

HOMER, Odissea

HOMER, Ilíada

JOYCE, James (1927). Poems penyeach. Paris: Shakespeare and Co.

JOYCE, James (2008). Occasional, Critical, and Political Writing. New York: Oxford University Press.

JOYCE, James, Dubliners

JOYCE, James, Giacomo Joyce (P. Inberg, Trad.). Losada. (Obra original publicada el 1968).

JOYCE, James, A portrait of the Artist as a Young Man

JOYCE, James, Ulysses

JOYCE, James, Finnegans Wake

JOYCE, James, Anna Livia Plurabelle (P. Vouillamoz, Trad.). Barcelona: Escola Bloom. (Obra original publicada el 1928).

LACAN, Jacques (2021). Lituraterra (M. Bassols, Trad.). Barcelona: Días Contados. (Obra original publicada l’any 1971.)

Libro de los Muertos. (F. Lara Peinado, Trad.). Madrid: Editorial Tecnos.  

Libro Egipcio de los Muertos. (Versió d’A. Champdor). Madrid: Edaf.

LUHMANN, Niklas (2001). Dekonstruktion als Beobachtung zweiter Ordnung. A Luhmann: Aufsätze und Reden. Leipzig: Reclam.

MANN, Thomas (2000). José y sus hermanos. (J. Parra et al, Trad.). Barcelona: Penguin Random House Grup Editorial.

QUIGNARD, Pascal (1990). Petits traités II. Paris: Éditions Maeght.

QUIGNARD, Pascal (1995). Georges de la Tour. Charenton: Flohic Éditions.

QUIGNARD, Pascal (2002). Les ombres errantes. Paris: Éditions Grasset & Fasquelle.

QUIGNARD, Pascal (2014). Mourir de penser. Paris: Éditions Grasset & Fasquelle.

 SHAKESPEARE, William, Hamlet

SLOTERDIJK, Peter (2007). Derrida, un egipcio. (H. Pons, Trad.) Buenos Aires: Amorrortu. (Obra original publicada l’any 2006).

SLOTERDIJK, Peter (2008). Regeln für den Menschenpark. Ein Antwortschreiben zu Heideggers Brief über den Humanismus. Frankfurt: Suhrkamp.

ULRICH OBRIST, Hans (2009). A brief history of curating. Zürich: Ringier & Les presses du Réel.