InstructorEster Pino
TipusCurs presencial
Data5 oct., 2022 - 7 des., 2022
HorariDimecres, de 18.30 a 20.30
(20 hores en 10 sessions)
LlocEscola Bloom
Preu250€
Inscriu-te araReserva ara

A França, el maig de 2020 no es va celebrar el Bac —concurs d’accés a la universitat, sant grial de l’educació francesa— a causa de la pandèmia. Era el segon cop que això passava: la primera vegada que es va anul·lar no es va tractar d’una decisió consensuada institucionalment, sinó que va ser resultat d’una revolució estudiantil que volia acabar amb les lògiques capitalistes i les desigualtats econòmiques, socials i educatives i que va esclatar de forma intempestiva durant el Maig del 68.

Els dos moments es comuniquen i marquen un canvi, un viratge en les pràctiques educatives des de la primària fins a la superior, dirigit per una nova forma de socialització del desig dins la societat de consum. Si al maig del 68 l’autoritat de l’examen va ser substituïda pels crèdits universitaris, avui l’espai íntim de l’aula ha desaparegut per donar privilegi a la pantalla. Entre les dues dates podem analitzar un canvi de paradigma en què l’empresa neoliberal ha acabat conduint les línies, els protocols i les competències del que han d’aprendre els nostres alumnes.

Aquest curs pretén analitzar aquest recorregut a la llum de certs textos teòrics sobre l’ensenyament, la circulació del saber i les qüestions de l’autoritat i l’enunciació durant els anys seixanta i setanta, principalment a partir de Blanchot, Barthes, Deleuze i Lacan. A banda, llegirem quina representació ha fet la literatura dels professors i dels alumnes dins l’aula per analitzar quina experiència retrata i quina visió dibuixa de l’educació del futur. Per acabar, debatrem la problemàtica a partir d’algunes veus del present que estan reflexionant sobre vies alternatives d’emancipació (Sibilia, Dalmaroni, Garcés).

PROGRAMA

Representacions literàries de l’aula: professors ubuescs i alumnes subversius
Robert Walser, L’Institut Benjamenta
James Joyce, Retrat de l’artista adolescent
Witold Gombrowicz, Ferdydurke
Robert Musil, Les tribulacions del jove Törless
Fleur Jaggy, Els poderosos anys del càstig
Michel Foucault, Los anormales
Situacionisme i punk: “Schools are prisons” (Sex Pistols)

Barricades i poesia fora de les aules: escriptura, autoritat i immanència durant el Maig del 68
Maurice Blanchot: intempestivitat i afirmació de la ruptura.
Cinema i revolució estudiantil. Els hereus, de Pierre Bourdieu i Jean-Claude Passeron.
Esquemes i fórmules dins les pissarres: Lacan i els quatre discursos de la psicoanàlisi. De l’examen als crèdits.
Vincennes, Deleuze i l’aula com a plec i circulació de desitjos.
Com sostenir un discurs? L’ensenyament transferencial de Barthes i el professor com artista nietzschià.

L’aula en la pantalla i l’escola-empresa. I ara què fem?

Professor-coach, alumne-client, emprenedoria, autoregulació, competitivitat, societat de control, autoavaluacions i accountability, flexibilitat i mindfullness dins l’aula.

Th. Adorno, Educación para la emancipación
Christian Laval, La escuela no es una empresa
Paula Sibilia, Redes o paredes
Marina Garcés, Escola d’aprenents
Miguel Dalmaroni: “Intimitats a l’aula”
El complex de Telèmac: Massimo Recalcati.
Filmografia (fragments)
La Chinoise, de Jean-Luc Godard (1967)
Grands soirs et petits matins, de William Klein (1978)
Milou en mai, de Louis Malle (1990)
Soñadores, de Bernardo Bertolucci (2003)
Les amants réguliers, de Philippe Garrel (2005)
Après mai, de Oliver Assayas (2012)
No intenso agora, de Joao Moreira Salles (2017)
A Paris education, de Jean-Paul Civeyrac (2018)

Bibliografia general

AAVV, Mai-Juin 68, París, Éditions de l’Atelier, 2008.
Barthes, Roland, Lliçó, Els Marges nº 27-28-29, 1983.

Sarrasine de Balzac. Séminaires à l’École pratique des hautes études (1967-1968 et 1968-1969), París, Seuil, 2016.

El discurso amoroso. Seminario en la École pratique d’hautes études (1974-1976), Barcelona, Paidós, 2016.

Bellon, Guillaume, Un parole inquiète. Barthes et Foucault au Collège de France, Grenoble, La Fabrique de l’oeuvre, 2017.

Blanchot, Maurice, La comunidad inconfesable, Madrid, Arena, 2002.

La conversación infinita, Madrid, Arena, 2009.

Bourdieu, Pierre i Passeron, Jean-Claude, Los herederos: los estudiantes y la cultura, Buenos Aires, Siglo Veintiuno, 2009.

De Certeau, Michel, La toma de la palabra y otros escritos políticos, Mèxic, Universidad, Iberoamericana, 1995.

Deleuze, Gilles, Pourparlers, París, Minuit, 1990.

— «Post-scriptum sobre las sociedades de control», Polis nº 13, 2006.

Derrida, Jacques, La Universidad sin condición, Madrid, Trotta, 2013.

Dosse, François, Historia del estructuralismo I-II, Madrid, Akal, 2004.

Ernaux, Annie, Els anys, Barcelona, Angle, 2019.

Foucault, Michel, Què és un autor?, Els Marges nº 27-28-29, 1983.

  • La arqueología del saber, Madrid, Siglo XXI, 2019.
  • Los anormales, Madrid, Akal, 2001.

Gobille, Boris, Le Mai 68 des écrivains. Crise politique et avant-gardes littéraires, París, CNRS Éditions, 2018.

Joffrin, Laurent, Mai 68: histoire des événements, París, Seuil, 1988.

Lacan, Jacques, El reverso del psicoanálisis. Seminario 17 (1969-1970), Buenos Aires, Paidós Argentina, 1996.

Laval, Christian, La escuela no es una empresa, Madrid, Paidós, 2004.

Macheray, Pierre La parole universitaire, París, La Fabrique Éditions, 2012.

Milner, Jean-Claude, La arrogancia del presente (1965-75), Buenos Aires, Manantial, 2010.

Morin, Edgar, Lefort, Claude, Castoriadis, Cornelius, Mai 68. La Brèche, París, Fayard, 2008.

Pardo, José Luis, Estructuralismo y ciencias humanas, Madrid, Akal, 2001.

Vaneigem, Raoul, Tratado del saber vivir en las jóvenes generaciones, Barcelona, Anagrama, 2006.