InstructorJoan Rius
TipusCurs presencial
Data14 febr., 2023 - 28 març, 2023
HorariDimarts, de 18.30 a 20.30
(14 hores en 7 sessions)
LlocEscola Bloom
Preu170€
Inscriu-te araReserva ara

En aquest seminari reflexionarem sobre la relació entre literatura i veritat. El concepte de veritat s’associa a una realitat a la qual representa. Aquesta veritat es considera verificable en la mesura en què s’adequa a la realitat coneguda. La veritat no és pot verificar si no coneixem la realitat que vol representar. El coneixement és el refinament, suposadament progressiu, d’aquesta adequació.

Si assumim una perspectiva com aquesta, la realitat passa a ser un substrat, un punt de recolzament sobre el qual disposem el llenguatge. Ben posadet, a espatlles de la realitat, el llenguatge es fa veritat, i ja està llest per a ser comunicat. A vegades, però, per culpa de les degeneracions d’aquesta perspectiva acabem assumint que hi ha una literatura que “parla clar”, que diu les coses “tal com són”, mentre que n’hi ha una altra que “fa experiments; recargolant-se en la pròpia retòrica, complicant allò que hauria de ser fàcil de copsar, i amagant-ne el significat darrere els esbarzers de l’estil.

En aquest seminari, partirem d’una relació molt més ambigua i problemàtica entre literatura i veritat, i en comptes de trepitjar el terreny estable d’aquesta mena de sentit comú, ens endinsarem en les arenes movedisses del llenguatge; provant de pensar-lo en el moment en què el fem servir per a provar de tocar l’existència que sempre ens fuig de les mans.

Això ho farem a través de la lectura d’alguns clàssics de la tradició, alhora que pararem especial atenció a un seguit d’autors de casa nostra les obres dels quals, malgrat són molt diferents les unes de les altres, s’esforcen a trencar l’embolcall de llenguatge que recobreix l’escleròtica veritat de l’experiència humana, provant de configurar-la novament.

Programa

1. El sí de l’ase: “les coses tal com són” és l’afirmació simplista del concepte heretat de realitat externa al llenguatge. Nosaltres, però, provarem d’allunyar-nos d’una afirmació rotunda de la realitat, per tal de salvar-la. Introduirem els principals punts de tensió quant a la relació entre realitat i llenguatge, centrant-nos en la literatura.

2. Les invencions de la pell: per dir-ho amb paraules d’una de les autores que treballarem, «la consciència no és el jo». La realitat interior de l’home també és un pressupòsit: el de la identitat. La literatura posa en dubte aquesta identitat de maneres molt diferents. Veurem diverses formes de posar en qüestió la interioritat del jo, fent èmfasi en la tècnica del flux de consciència i en l’ús del diàleg.

3. La certesa del poquehosé: pensarem la relació entre realitat, veritat i literatura en l’obra de Josep Domènech i Ponsatí, i la seva retraducció de l’experiència en una epidermis de paraules manllevades als llibres llegits.

4. Els mitjons gruixuts de llana: pensarem la relació entre realitat, veritat i literatura en l’obra de Maria Sevilla, i el ritme amfetamínic dels seus versos, que configuren una experiència travessada pel beat de la sensibilitat compulsiva i convulsiva de la vida contemporània.

5. ¡Canta, cigarra!: pensarem la relació entre realitat, veritat i literatura en l’obra de Rubén Martín Giráldez, i el seu ús de la veu com mètode carnavalesc per disfressar de literatura a la literatura i, així, rebentar des dins l’esclerosi derivada de l’assumpció de la necessitat del discurs de fer-se entendre i d’equiparar obra literària i vida.

6. El sofregit de l’experiència: pensarem la relació entre realitat, veritat i literatura en l’obra de Borja Bagunyà, i les diverses maneres com problematitza la relació entre realitat i llenguatge a l’hora de configurar el sentit de l’experiència. Sobretot treballarem la novel·la Els angles morts.

7. La indeterminació de la matèria: pensarem la relació entre realitat, veritat i literatura en l’obra de Mercè Rius, i en la seva proposta d’un materialisme filosòfic que posa en dubte la noció de substància com a substrat de la realitat, així com la identificació idealista de veritat i realitat. Analitzarem les seves obres de ficció, així com el seu concepte de matèria referit a l’existència.

Bibliografia general:

En negreta les obres especialment recomanades.

Adorno, Theodor W. Notas sobre literatura. Akal. 2013

  • Intento de entender Fin de partida
  • Dirección única de Benjamin

Adorno, Theodor W.  Crítica de la cultura y Sociedad I. Akal. 2013

  • Arnold Schönberg.

Auerbach, Erich. Mímesis: La representación de la realidad en la literatura occidental. Fondo de cultura económica. 2016

Barthelme, Donald. Not-knowing: the essays and interviews. Counterpoint. 1997

Barthes, Roland. Crítica i veritat. Llibres de sinera. 1969

Beckett, Samuel. Fi de partida. Institut del teatre. 1990

Châtelet, François. Una historia de la razón. Pre-Textos. 2016

Diderot, Denis. Jacques el fatalista. La Magrana. 2022

Dillon, Brian. Imaginemos una frase. Anagrama editorial. 2022

Dostoievski, Fiodor M. Apunts del subsòl. Angle editorial. 2021

Dostoievski, Fiodor M. Manyaga. Angle editorial. 2021

Eco, Umberto. Las poéticas de Joyce. Debolssillo. 2011

Gass, William. The William Gass Reader. Vintage books. 2018.

  • Books as container of consciousness.
  • Philosophy and the Form of Fiction.
  • The Concept of Character in Fiction.

Joyce, James. Ulisses. Proa. 2022

Kenner, Hugh. Flaubert, Joyce y Beckett. Los comediantes estoicos. Fondo de cultura econòmica. 2011

Kundera, Milan. El arte de la novel·la. Tusquets editores. 2000

Kundera, Milan. El telón: Ensayo en siete partes. Tusquets editores. 2009

Manganelli, Giorgio. La literatura como mentira. Dioptrías. 2014

Montalbetti, Mario. Cabe la forma. Pre-textos. 2021

Nietzsche, Friedrich. Sobre veritat i mentida en sentit extramoral. Ela geminada. 2011

Rubert de Ventós, Xavier. Teoria de la sensibilitat. Edicions 62. 1968

Rubert de Ventós, Xavier. Crítica de la modernidad. Anagrama. 1998

Valéry, Paul. Tal qual. Adesiara. 2020

Wittgenstein, Ludwig. Tractatus Logico-philosophicus. Edicions de la ela geminada. 2020

Wittgenstein, Ludwig. Conferencia sobre ética. Dins de “Obras Wittgenstein II”. Gredos. 2009

 Bibliografia dels autors treballats monogràficament:

Els títols en negreta són els que serviran d’eix vertebrador de les sessions. Es recomana, però, donar un cop d’ull a la resta d’obres.

  • Josep Domènech Ponsatí:
    • Cap a un dic sec. Emboscall. 2004
    • Pagès editors. 2006
    • Apropiacions degudes & Cia. Edicions 62. 2007
    • El Càcol. Edicions 62. 2015
    • Preqüela. Edicions del llop ferotge. 2017

Maria Sevilla:

    • Dents de polpa. Adia edicions. 2015
    • Kalàixnikov. Món de llibres. 2017
    • If true, false; else, true. Editorial Fonoll. 2020
    • Editorial Fonoll. 2021

 Rubén Martín Giráldez:

No Ficció:

  • Pinitos en pedanteria. dins de Por qué la literatura experimental amenaza con destruir la edición, a Jonathan Franzen y la vida tal y como la conocemos. Jekyll&Jill. 2018
  • Thomas Pynchon: un escritor sin orificios. Jekyll&Jill. 2011

 Ficció:

  • Menos joven. Jekyll&Jill. 2012
  • Jekyll&Jill. 2016
  • Sagrado y desagrado. Malas Tierras. 2022

Mercè Rius Santamaria:

No ficció:

  • W. Adorno. Del sufrimiento a la verdad. Laia. 1985
  • La filosofia d’Eugeni d’Ors. Curial. 1991
  • De vuelta a Sartre, Crítica, Barcelona, 2005
  • Tres assaigs sobre Sartre. I una conferència de més. Lleonard Muntaner Ed. 2008
  • El Pont de la Girada. Reflexions vora mar. Lleonard Muntaner Ed. 2010
  • D’Ors, filosofo. Publicacions de la Universitat de València. 2014
  • Contra filósofos. O ¿en qué se diferencia una mujer de un gato?. Biblioteca Nueva. 2014
  • Matèria. El grau zero de la filosofia. Publicacions de la Universitat de València, 2018

 Ficció:

  • Viatge a Liliput, Destino. 1998
  • El diari de Nora Gil, Columna, Barcelona, 1998

 Borja Bagunyà:

No ficció:

  • Línies de força en la narrativa catalana contemporània: 2000-2016. A Novel·la catalana avui. 2000-2016
  • Psicofàntica Merbeyé. Carn de Cap 2. 2019
  • Paisatges posthumans. Carn de cap 3. 2021

 Ficció:

  • Apunts per al relat d’una ciutat. Arola editors. 2004
  • Defensa pròpia. Proa. 2007
  • Plantes d’interior. Empúries. 2011
  • Els angles morts. Periscopi. 2021