InstructorMÍRIAM CANO
TipusCurs presencial
Data5 jul., 2021 - 21 juny, 2021
Horari5, 7, 12, 14, 19 i 21 de juliol, de 18.00 a 20.00 (12 hores en 6 sessions)
LlocEscola Bloom
Preu145€
Inscriu-te araReserva ara

Després que anònim deixés de ser un nom de dona encara quedava molt de camí perquè les dones que escrivien tinguessin la mateixa visibilitat que els homes que portaven segles ocupant lleixes, titulars i cànons.

Aquest seminari intensiu proposa un recorregut (incomplet i amb voluntat d’expansió) per algunes de les veus femenines més notables de la literatura nord-americana, des de la poesia intel·lectual, elevada i íntima d’Emily Dickinson, fins al gòtic sureny que es va forjar, sobretot, a partir d’obres escrites per dones com Carson McCullers, Flannery O’Connor o Harper Lee, passant per la reivindicació del fet i el paisatge específics de les comunitats minoritzades de Gloria Anzaldúa, Sandra Cisneros, Louise Erdrich o Toni Morrison. Abordarem també gèneres que, tradicionalment han estat territori masculí, com el fantàstic i el terror, de la mà d’Ursula K. Le Guin, Octavia Butler, Joyce Carol Oates o Shirley Jackson o la no-ficció, des de Nelly Blye, la primera dona que va fer periodisme d’immersió fins a Joyce Johnson, la gran cronista de la generació beat.

Tot plegat per fugir d’allò que, pejorativament, s’anomena literatura femenina i construir un cànon personal i paral·lel de dones que, amb la seva literatura van reclamar i consolidar un lloc en un món eminentment masculí i que malgrat sortir-se’n amb escreix, algunes mortes i tot, encara han de fer el triple de feina per ser reconegudes.

Programa

  1. No sóc ningú, jo. Qui ets tu? (algunes) poetes nord-americanes: Emily Dickinson, Elizabeth Bishop, Sylvia Plath, Anne Sexton, Diane di Prima.
  2. El Gòtic del Sud el van aixecar les dones: Carson McCullers, Flannery O Connor, Eudora Welty, Harper Lee.
  3. Fronteres, finestres, nadius i esclaus: Gloria Anzaldúa, Sandra Cisneros, Louise Erdrich i Toni Morrison
  4. Les dones no escriuen gènere: Shirley Jackson, Ursula K.L Guin, Octavia Butler i Joyce Carol Oates.
  5. Tres contes: Cynthia Ozick, Dorothy Parker, Lucia Berlin
  6. Cronistes i viatgeres: Nelly Blye, Joyce Johnson, Renata Adler, Joan Didion

Bibliografia

Berlin, Lucia, Manual per a dones de fer feines, L’altra Editorial, Barcelona, 2016
K Le Guin, Ursula, The Ones Who Walk Away from Omelas, dins The Wind’s Twelve Quarters, Harper Collins, Boston, 2004
O’Connor, Flannery A good Man is hard to find, Faber, Londres, 2019
Welty, Eudora, ‘El lago de la luna’, dins de Las manzanas de oro, Madrid, Cátedra.
McCullers, Carson, La Balada del Cafè Trist, L’Altra Editorial, Barcelona, 2016
Erdrich, Louise, Remei d’amor, Quaderns Crema, Barcelona, 1988
Dickinson, Emily, The Complete Poems, Faber and Faber, Londres, 2016
Lee, Harper, Matar un Rossinyol (trad. de Xavier Pàmies) Edicions 62, Barcelona, 2015.
Butler, Octavia. La parábola de la sembradora, Nórdica, Barcelona, 2020
Ozick, Cynthia, Envy, or Yiddish in America, dins Collected stories, Orion, Londres, 1990,
Jackson, Shirley, La Maledicció de Hill House (trad. de Martí Sales) L’Altra, Barcelona, 2014
Oates, Joyce Carol, Zombie, Dutton, Boston, 1995
Anzaldúa, Gloria. Borders, La Frontera. The New Mestiza, Aunt Lute Books, San Francisco, 1987
Cisneros, Sandra, La Casa de Mango Street, l’Altra Tribu, Barcelona,2020
Sexton, Anne, The Complete poems, Houghton Mifflin, Boston, 1999
Plath, Sylvia, El Colós (trad. De Núria Busquet Molist) Eumo-Cafè Central, Vic,  2019
Bishop, Elizabeth, The Complete Poems: 1927-1979, Farrar, Straus & Giroux, New York,  1983.
Adler, Renata,  Speedboat, NYRB Classics, New York, 2013
Didion, Joan, The White Album, Farrar, Straus & Giroux, New York, 2009
Johnson, Joyce,  Minor Characters: a beat memoir, Picador, London, 1983
Blye, Nelly. Ten days in a Mad House, Norman Munro, New York, 1983