InstructorBORJA BAGUNYÀ
TipusCurs presencial
Data1 oct., 2018 - 17 juny, 2019
HorariGRUP 1: Divendres de 19.00 a 21.00
GRUP 2: Dimarts de 19:00 a 21:00
(72h en 36 sessions)
Preu1080*€
Inscriu-te araReserva ara

DESENVOLUPAMENT DE PROJECTES DE NARRATIVA

Amb la participació de: Aleix Plademunt, Carlos Marquès-Marcet

Aquest taller està dedicat al desenvolupament d’un projecte literari en prosa, sigui de contes o sigui novel·la, des de la seva conceptualització fins a la seva escriptura. Del que es tracta d’arribar a entendre què és el que volem escriure, i per què (i per a què), per saber, després, com ho hem d’escriure. Si no coneixem la història que volem explicar, no podem tramar-la; si no sabem què volem suggerir o provocar amb la nostra obra, ens costarà molt més decidir-nos sobre qüestions estructurals o estilístiques; si no sabem de què estem parlant, no ens entendrà ningú. El taller ens servirà, doncs, per a definir els nostres projectes de manera específica i detallada, per pensar-los abans, o mentre els escrivim. Les sessions s’organitzaran al voltant de problemes específics de l’escriptura i aniran acompanyades de lectures que ens serviran per explorar solucions possibles, tant des d’un punt de vista tècnic com d’un de conceptual.

Programa

  1. Què – La història, la trama i els seus complexes. L’enunciat i l’enunciació: les seves possibilitats estètiques. La semàntica de l’acció. Metàfora i metonímia. Catexi i hipotaxi.
  2. Sobre què –el tema com a criteri. Els repertoris; dels temes universals a l’escriptura com a tema. La misèria i la meravella de la paràfrasi. Passar el tema pel cos.
  3. Des d’on –el lloc de l’escriptura. El personatge i el narrador. L’enunciació com a estructura. La construcció de la llengua en el llenguatge.
  4. Per què –la raó de l’escriptura. Auto/Bios/Graphé. La situació, micro i macro. La consciència com a desig, com a parla, com a nus ideològic, com a caixa de ressonància.
  5. Per a què –la finalitat de l’escriptura. El to com a proposta. La relació amb el registre, Les retòriques de la intimitat. L’extimitat. 
  6. Quan –l’ara de l’escriptura. El temps i la narració. Temporalitats, acceleracions, oceanografies (del tedi, de l’eufòria, de l’espera). 
  7. Com –l’exploració tècnica. Minimalismes, maximalismes, juxtaposicions i intervencions. 
  8. Per a qui –l’hora del lector. L’efecte com a poètica. L’efecte com a problema estructural. Extensions i condensacions. 

Lectures:

ALOU, Damià; El reverso de la cultura. Mitos y figuras del nuevo fin de siglo; Cátedra, Madrid, 2017.
BARTHELME, Donald, ‘Will You Tell Me’, ‘Paraguay’, ‘Some Of Us Had Been Threatening Our Friend Colby’,
CARVER, Raymond; Principiantes; Anagrama, Barcelona, 2010.
COOVER, Robert; ‘Going for a Beer’, The New Yorker, 11/03/2011
ENRÍQUEZ, Mariana; Los peligros de fumar en la cama, de Mariana Enríquez; Anagrama, Barcelona, 2017.
FOSTER WALLACE, David; Antologia de contes; Edicions del Periscopi, Barcelona, 2016.
GARDNER, John: On Moral Fiction, Basic Books, 1978.
GUIXÀ, Pere; ‘Escola de tennis’, Topolino, Quaderns Crema, Barcelona, 2004.
KAFKA, Franz: ‘Informe per a una acadèmia’, Narracions (trad. Joan Fontcuberta), Quaderns Crema, , 2000.
LE GUIN, Ursula K.: Contar es escuchar. Sobre la escritura, la lectura, la imaginación; Círculo de Tiza, 2018.
LISPECTOR, Clarice; ‘Amor’,Cuentos reunidos, Siruela, Madrid, 2008.
MANGANELLI, Giorgio: Discorso dell’ombra e dello stemma; Adelphi, 2017.
O’CONNOR, Flannery; Tots els contes; La Butxaca, Barcelona, 2011.
O’CONNOR, Flannery; Mystery and Manners. Occasional Prose; Farrar, Straus & Giroux, New York, 1969.
OREJUDO, Antonio; Ventajas de viajar en tren; Alfaguara, 2000 (també Tusquets, 2011).
PRON, Patricio: Lo que está y no se usa nos fulminará, de Patricio Pron, Random House Mondadori, Madrid, 2018.
SALTER, James; ‘Cometa’, dins de La última noche (trad. Luís Murillo), Salamandra, 2006 / L’última nit, L’Altra, Barcelona (trad. Alba Dedéu), 2014.
STERNE, Lawrence: Vida i opinions de Tristram Shandy; Proa, (trad. Joaquim Mallafré), Barcelona, 1993.
TAVARES, Gonçalo: Breus notes sobre literatura-Bloom; Edicions del Periscopi, Barcelona, 2016.
WOOD, James; Los mecanismos de la ficción; Taurus, Madrid, 2016.

*
Oferim la possibilitat de pagar el curs en trimestralment, en tres pagaments a un preu de 378€/trimestre (un total de 1134€). Si preferiu aquesta opció, podeu fer la reserva en aquesta pàgina però caldrà finalitzar la inscripció personalment. Recordeu que els tres pagaments són obligatoris i que no és possible matricular-se només a un dels trimestres.