TipusCurs presencial
Data12 abr., 2018 - 28 juny, 2018
HorariDijous, de 19:00h a 21:00h
(24h en 12 sessions)
Preu378€

Amb la participació de: Anna Pahissa

Quan donem per fet que l’idioma és l’eina dels escriptors, oblidem la dimensió material i gràfica del llenguatge (i Georges Perec es regira a la tomba). ¿Que potser és innocent la disposició del text d’una novel·la? ¿I el disseny del llibre és intocable? ¿Podem reforçar el missatge (fons) fent un ús creatiu del disseny de pàgina (forma)? Veiem-ho: aquest curs interdisciplinari, entre el grafisme i la literatura, alternarà sessions teòriques i pràctiques per tal de comprendre les convencions que defineixen l’objecte llibre. S’estudiaran i posaran a prova tots aquells recursos que han volgut subvertir les pautes formals que caracteritzen el mitjà editorial (en especial al camp de la narrativa).

Programa
//1. Manuscrits, copistes i marginalia.
//2. Cultura impresa i convencionalització.
//3. Les convencions invisibles: la pauta a trencar.
//4. Cultura digital i auge del llibre fetitx.
//5. El nom de la cosa: fetitx, internext, novel·la híbrida i paratext.
//6. El dissenyador com autor i viceversa: camp d’acció.
//7. Fingir la pauta: textos simuladors.
//8. Trencar la pauta: macro i microtipografia.
//9. Trencapautes reincidents: Georges Perec, B.S. Johnson, Jonathan
Safran Foer i Mark Z. Danielewski.
//10. Fenomenologia de la lectura i d’altres linealitats:Rayuela i Tria la teva aventura®.
//11. Annex: el llibre d’artista. [A càrrec de l’Anna Pahissa]
//12. Epíleg, colofó i pàgina de cortesia.

Lectures
Es llegiran relats i fragments d’obres d’autors com ara Dave Eggers (You Shall Know Our Velocity), Mark Z. Danielewski (House of Leaves), B. S. Johnson (Albert Angelo), George Perec (Espèces d’espaces), Jonathan Safran Foer (Tree of Codes) o Laurence Sterne (The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman), entre d’altres… Les lectures s’introduiran acompanyades pels treballs crítics d’Ulises Carrión, Gérard Genette, Lori Emerson, Ellen Lupton o N. Katherine Hayles, i derivaran en exercicis pràctics per tal d’explorar diverses fórmules de comunicació paratextual.

Bibliografia
• Miquel Bauçà, El canvi (Barcelona, Empúries, 2016)
• Ulises Carrión, El arte nuevo de hacer libros (México, Tumbona, 2016)
• J. M. Coetzee, Diario de un mal año (Barcelona, Mondadori, 2008)
• Francesco Colonna, Sueño de Polífilo (Barcelona, Acantilado, 2008)
• Mark. Z. Danielewski, La casa de hojas (Barcelona, Alpha Decay, 2016)
• Lori Emerson, Reading Writing Interfaces (Minnesota, University of Minnesota, 2014)
• Alasdair Gray, Històries inversemblants, en general (Barcelona, Raig Verd, 2013)
• Gérard Genette, Palimpsestes (Paris, Editions du Seuil, 1982)
• N. Katherine Hayles, Writing Machines (Cambridge, MIT Press, 2002)
• B.S. Johnson, Albert Angelo (London, Picador, 2013)
• Ellen Lupton, Thinking with Type (New York, Princeton Architectural, 2010)
• Rubén Martín Giráldez, Menos joven (Zaragoza, Jekyll & Jill, 2012)
• Biel Mesquida, L’adolescent de sal (Barcelona, La Butxaca, 2013)
• Vicente Luis Mora, El lectoespectador (Barcelona, Seix Barral, 2012)
• Milorad Pavic, Diccionario jázaro (Barcelona, Anagrama, 1989)
• Georges Perec, Especies de espacios (Barcelona, Montesinos, 2003)
• Laurence Sterne, Vida i opinions de Tristram Shandy (Barcelona, Proa, 2003)
• Jan Tschichold, The Form of the Book (Point Roberts, Hartley & Marks, 1997)
• Gabriel Ventura, (Barcelona, Edicions Poncianes, 2017).