InstructorMANEL OLLÉ
TipusCurs presencial
Data11 gen., 2018 - 5 abr., 2018
HorariDijous, de 19:00h, a 21:00h
Preu378€
Inscriu-te araReserva ara

Amb la participació de: Francesc Serés

No sempre el plagi ha estat un crim. El manlleu, la represa, el calc d’arguments, temes i motius rau des de sempre al cor de la creació literària. Fins que el miratge de l’originalitat va enviar als marges aquest vessant dialògic de l’escriptura: parar l’oïda al lloms dels llibres per sentir-ne les músiques que s’hi congrien i s’hi contagien.

En aquest taller inventarem plagis imprevistos: escriurem relats, projectes i fragments després d’un trànsit reflexiu o compulsiu, que ens durà des de la lectura i la teoria fins a l’escriptura: sortirem així de tota zona de confort o de bloqueig. Viurem l’experiència de l’exploració amb veu pròpia de territoris desuets, proposats per altres textos. Posarem en joc tècniques i formats, reescriuem i calcarem a l’inrevés relats, trossos, dietaris o poemes, escriuem a repèl d’altres textos, provant de dir-hi coses que ens diguin i ens activin la màquina literària pròpia, fent créixer a través d’una escriptura creativament plagiària la consciència del potencial cognitiu, expressiu i crític de la paraula literària.

Des de la tòpica clàssica fins a la polifonia, la intertextualitat, la metaficció, el palimpsest, la paròdia o el pastitx, transitarem alguns dels ponts que pot dreçar un text amb les constel·lacions que l’han precedit. Activarem la lectura com un procés productor de ginys i mecanismes, sempre al servei de projectes personals d’exploració, lluny del tot dels mimetismes lúdics o academicistes. Si acceptem que el que no és tradició és plagi, haurà de ser la pràctica del saqueig literari qui ens deslliuri de caure en la temptació de la psalmòdia endormiscada. Plagiarem a la llum del sol i de la lluna, a sac, a pleret i a consciència. Analitzarem ficcions, assaigs i algun poemes lluny de la taula de dissecció: els voldrem ben vius, per transplantar-nos traços, gestos i batecs particulars. I a partir d’aquesta reflexió mai prescriptiva, mirarem de resoldre o dissoldre (cadascú a la seva manera) amb noves ficcions el problemes que ens plantegin. Escriurem coses que hi tinguin conversa. Cada setmana: a mà i a màquina, a casa i al taller.

Programa
1. La tòpica clàssica: cançons d’opòsits, dobles, ruïnes o viatges.
2. Escales i arpegis: improvisació sobre patrons, cadències i girs argumentals.
3. La polifonia: el dibuix del tapís de veus i de ficcions
4. L’instint depredador: buscant el que hi trobes per fer-ne or.
5. Robar-ho tot: crims, detectius, punts de fuga i altres problemes.
6. Monstres, màncies i mons possibles: la psicopatia del personatge insaturat i el pòsit del cafè
7. La musica dels camaleons i els imitadors de veus: el pastitx sense nata.
8. Friccions de papers de vidre: paròdies, oxidacions i altres cures de desintoxicació.
9. Arxipèlags, trossos, esqueles, constriccions, epifanies, llistes, surficcions…
10. Els llibres inacabats i els inacabables: recursivitats, hipertextos i altres punts suspensius

Lectures
Escriurem a partir de la lectura de relats breus, poemes, aforismes i fragments d’Edgar Lee Masters, Marcel Schwob, Iorgos Seferis, Witold Gombrowicz, Joan Fuster, James Joyce, Jan Potocki, Marcelo Cohen, Francis Ponge, Gonçalo M. Tavares, David Shields, Mercè Rodoreda, Jorge Luís Borges, Patricia Highmith, Josep Palacios, Filisberto Hernandez, Robert Coover, Walter Benjamin, Milorad Pavic, Paul Celan, Quim Monzó, Agustín Fernandez-Mallo, Charles Baxter, Italo Calvino, Ernest Hemingway, Li Bai, Truman Capote, Francesc Serés, Julio Cortazar, Georges Perec, J.V. Foix, Julian Barnes, Francesc Parcerisas, Franz Kafka, Fredric Brown, Danilo Kis, Pablo Katchadjian, Josep Carner, Paul Valery, Joe Brainard, Eugeni d’Ors, Sam Shepard, Pu Songling, Lawrence Durrell, Nicholson Baker, Ray Bradbury…

Bibliografia crítica
ALLEN, Graham, Intertextuality, Routledge, Londres, 2000.
BARTH, John “La literatura de l’exhauriment” (“The literature of exhaustion”) i “La literatura del reompliment” (“The literature of replenishment”), Els Marges, (1983) núm. 27, 28 i 29.
BAYARD, Pierre, Le Plagiat par anticipation, Collection Paradoxe, Editions du Minuit, 2007.
BALLÓ, Jordi.; Pérez, Xavier. La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema. Empúries, Barcelona, 1995.
BLOOM, Harold, La ansiedad de la influencia: una teoría de la poesia, Trotta, Madrid, 2009
BRADBURY, Ray. El zen en en el arte de escribir. Minotauro, Barcelona: 1994.
CALINESCU , Matei, Cinco caras de la modernidad. Tecnos, Madrid, 2003.
FRENZEL, Elisabeth. Diccionario de argumentos de la literatura universal. Gredos, Madrid, 1976.
FRENZEL, Elisabeth. Diccionario de motivos de la literatura universal. Gredos, Madrid, 1980.
GENETTE, Gérard, Umbrales, Siglo XXi, México, 2001.
GENETTE, Gérard, Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Taurus, Madrid,
GOLDSMITH, Kenneth, Escritura no-creativa: gestionando el lenguaje en la era digital. Caja Negra, Buenos Aires, 2015.
HIGHSMITH, Patricia. Suspense. Como se escribe una novela de intriga. Anagrama, Barcelona, 1986.
HUTCHEON, Linda, A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, University of Illinois Press, Chicago, 2000.
KIS, Danilo, Lección de Anatomía. Acantilado, Barcelona, 2013.
LETHEM, Jonatahn, “The Ecstasy of Influence”, Harpers Magazine, (February 2007), pàg. 50-71
LODGE, David. L’art de la ficció. Barcelona: Empúries, 1992.
NELSON, Victoria. Sobre el bloqueig de l’escriptor. Barcelona: Empúries, 1997.
PERLOFF, Marjorie, Unoriginal Genius: Poetry by Other Means in the New Century. Chicago: University Of Chicago Press, 2010.
PIGLIA, Ricardo, Formas breves. Anagrama, Barcelona, 2001.
TODÓ, Joan. “Enterrar els mestres: El plagi en Josep Palacios”, L’aiguadolç, 40 (2012) pàg. 73-84
VOGLER, Christopher. El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Robinbook, Barcelona, 2002.
WOOD, James, Los mecanismos de la ficción, Gredos, Madrid, 2009.