InstructorBORJA BAGUNYÀ
TipusCurs presencial
Data7 oct., 2017 - 24 juny, 2018
HorariDissabtes, de 17:00 a 19:00
(72h en 36 sessions)
Preu870€
Inscriu-te araReserva ara

Amb la participació de: Laura Fernández, Patricio Pron i Adrià Pujol Cruells.

¿De què parlem quan parlem de Postmodernisme? ¿Es tracta d’una ruptura real amb el Modernisme? ¿O n’és només una extensió? ¿Quins mecanismes posa en marxa? Fins i tot ara, que sembla que el deixem enrere, el ‘moment postmodern’ es resisteix a les definicions reductives i segueix trobant maneres d’exercir la seva influència i de despertar fascinacions. El seminari explora les línies principals que han travessat la literatura postmoderna i postpostmoderna dels últims cinquanta anys per provar d’entendre com funcionen, aquestes narracions, quines són les preguntes que es formulen,  i quina idea de món (i d’individu) posen en moviment. Treballarem, doncs, a partir de tres línies d’anàlisi: els problemes que plantegen, les cosmovisions que sostenen i les estratègies formals que proposen i que no només caracteritzen la literatura contemporània, sinó que participen de la manera que tenim de representar-nos el món i de fer sentit de la nostra experiència.

1- Problemes. Llenguatge i món
    Cosmovisions. La impossibilitat de fer experiència.
    Formes (1). Fragmentació.
    Formes (2). Narrativa rizomàtica.
    Formes (3). Metaficció.

2- Problemes. La narració de la identitat.
    Cosmovisions. La mort del subjecte (i les seves resurreccions).
    Formes (1). L’autoficció. El testimoni.
    Formes (2). Narrativa gonzo.

3- Problemes. La saturació informativa.
    Cosmovisions. Megalòpolis i globalisme.
    Formes (1). El realisme histèric.
    Formes (2). La intervenció, el plagi, el NeoOuLiPo.

4- Problemes. El biopoder. Les societats de control.
    Cosmovisions. La conspiranoia.
    Formes (1). La novel·la de la institució total: el campus, la presó, el psiquiàtric, l’empresa.
    Formes (2). La novel·la familiar.

5- Problemes. L’escriptura de la història.
    Cosmovisions. Finals de la història. El present ampli. La condició pòstuma.
    Formes (1). La metaficció historiogràfica.
    Formes (2). La ucronia.
    Formes (3). La paròdia.

6- Problemes. Tecnofília i tecnofòbia.
    Cosmovisions. El posthumanisme.
    Formes (1). La literatura ergòdica.
    Formes (2). Formes de la falta de forma.

7- Metamodernisme, Altermodernisme, PostContemporaneïtat. 

     Lectures proposades:

  • Renata Adler, Lancha rápida (Sexto Piso, 2015)
  • Max Besora, Aventures i desventures de l’insòlit i admirable Joan Orpí, conquistador i fundador de la nova Catalunya (Barcelona, Males Herbes, 2016)
  • Joan Didion, El año del pensamiento mágico (Barcelona, Mondadori, 2015)
  • Rubén Martín Giráldez, Menos joven (Jekyll & Jill, 2013)
  • Don DeLillo, Libra (Barcelona, Seix Barral, 2005)
  • Kazuo Ishiguro, Nunca me abandones (Barcelona, Anagrama, 2005)
  • Martí Rosselló, Anna K. (Barcelona, Quaderns Crema, 2000)
  • W.G. Sebald, Los anillos de Saturno (Barcelona, Anagrama, 2002)
  • Laura Fernández, Connerland (Barcelona, Mondadori, 2017)
  • Adam Thirlwell, Kapow! (Londres, Visual Editions, 2012)
  • Lionel Shriver, Los mandible. Una família: 2029-2047 (Barcelona, Anagrama, 2017)
  • Pablo Katchadjian (Buenos Aires, Bajo la Luna, 2010)
  • Patricio Pron, No derrames tus lágrimas por nadie que viva en estas calles (Barcelona, Mondadori, 2016)
  • Karl Ove Knausgård, La muerte del padre (Barcelona, Anagrama, 2012)
  • Joe Brainard, Me’n recordo (Barcelona, Avenç, 2010)
  • Zadie Smith, Dientes blancos (Barcelona, Salmandra, 2001)
  • Kenneth Goldsmith, Seven American Deaths and Disasters (New York, PowerHouse Books, 2013)
  • Mariana Enríquez, Los peligros de fumar en la cama (Barcelona, Anagrama, 2017)

Bibliografia:

  • Aira, Continuación de ideas diversas, Universidad Diego Portales, 2014
  • Débord, Guy, La Sociedad del espectáculo (Pre-Textos, 2002)
  • Deleuze, Gilles; ‘La literatura y la vida’ i ‘Louis Wolfson o el procedimiento’, Crítica y clínica (Anagrama, 1996)
  • Deleuze, Gilles; ‘Qué es un dispositivo?’ Dos regímenes de locos (Pre-Textos,
  • Goldsmith, Kenneth; Escritura No-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital, Caja Negra, 2015
  • Gumbrecht, H.U.; Lento presente, Escolar Mayo, 2010
  • Kunder, Milan; Els testaments traïts, Destino, Barcelona, 1994
  • Lakoff, G. I Johnson, M.; Metáforas de la vida cotidiana (Cátedra, 1995)
  • Manganelli, Giorgio; Un lugar es un lenguaje’ i ‘Literatura fantástica’, La literatura como mentira (Dioptrias, 2014)
  • Newman, Charles; The Post-Modern Aura. The Act of Fiction in an Age of Inflation, Northwestern University Press, Evanston, 1985
  • Perec, Georges; Especies de espacios (EIC, 2001)
  • Ryan, Judith.; The Novel after Theory, Columbia University Press, 2011
  • Schaeffer, Jean-Marie; ¿Por qué la ficción?, Lengua de Trapo, Madrid, 2002
  • Schrag, Calvin O., The Self after Postmodernity, Yale University Press, New Haven, 1997
  • Shields, David; Hambre de realidad, Círculo de Tiza, 2016
  • Wood, James; ‘Against Paranoia. The Case of Don DeLillo’, The Broken State, The Modern Library, New York, 2000