InstructorEscola Bloom
TipusCurs presencial
Data5 abr., 2018 - 10 maig, 2018
HorariDijous, de 19:00 a 21:00
(12h en 6 sessions)
Preu150€
Inscriu-te araReserva ara

Professor: Damià Alou

Transcorreguda ja una generació des del final de segle anterior, potser no és precipitat començar a fer balanç del que ha suposat, des de la perspectiva de la seva representació, el darrer fi de segle, un concepte que a Occident sempre conté una connotació de canvi, de ruptura, i fins i tot una mica apocalíptica.

Aquest seminari pretén ser una aproximació a algunes característiques del que ha estat la producció narrativa de la fi del segle XX, en la seva vessant escrita, il·lustrada i filmada. Analitzarem i discutirem quins han estat els personatges (sobre tot l’omnipresent sociòpata/psicòpata) més emblemàtics del pas del segle XX al XXI, quins motius, temes i caracteritzacions es repeteixen, i com reflecteixen o refracten els canvis socials. Farem una lectura política i, sobre tot, (militantment) ètica de les obres, i des d’aquí intentarem esbrinar l’estètica que dibuixen (ja que, en definitiva, i com diu Wittgenstein, “ètica i estètica són el mateix”) i projecten sobre el nou cànon finisecular.

Programa

  1. INTRODUCCIÓ. IDIOTES I ASSASSINS. American Psycho L’educació sentimental.
  2. DANDIS I ASSASSINS. LECTER (El silencio de los corderos Hannibal) i HUYSMANS (Contra natura Allá lejos).
  3. VISIONS DE L’APOCALIPSI. El club de la lucha, El caballero oscuro, Watchmen i unes gotes de Slavoj Žižek.
  4. L’IDIOTA EMOCIONAL. El periodista deportivo, El turista accidental El lenguaje perdido de las grúas.
  5. EL MERCADO DE LA CARNE. Relato soñado Eyes Wide Shut.
  6. TRES BUFONS. Bernhard, Houellebecq i Seinfeld. // Conclusions

Bibliografia

(La bibliografia es pot seguir en la seva llengua original o en la traducció castellana o catalana, si existeix.)

GENERAL

  • Hans Hinterhäuser Fin de siglo. Mito y figures. Trad. de María Teresa Martínez. Madrid: Taurus, 1981.
  • Damià Alou. El reverso de la cultura. Mitos y figuras del nuevo fin de siglo. Madrid: Anaya, 2017.
  • Christian Caryl. Strange Rebels. 1979 and the Birth of the 21st Century. Nueva York: Basic Books. 2013.
  • John Higgs. Historia alternativa del siglo XX. Trad. de Mariano Peyrou. Barcelona: Taurus. 2015.

IDIOTES I ASSASSINS

  • Brett Easton Ellis. American Psycho. Trad. de Mariano Antolín Rato. Barcelona: Bruguera, 1991.
  • Gustave Flaubert. La educación sentimental.Trad. de Miguel Salabert. Alianza Editorial. Madrid, 1981.
  • Hannah Arendt. Eichmann en Jerusalén. Trad. de Carlos Ribalta. Barcelona: Lumen, 1999
  • Norman Mailer. América. Trad. de Marco Aurelio Galmarini. Anagrama. Barcelona, 2005.
  • Pierre Bordieu. Las reglas del arte. Trad. de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama, 1995.

DANDIS I ASSASSINS

  • Harris, Thomas; El silencio de los corderos. Trad. de Montserrat Conill. Barcelona: Random House Mondadori, 2003.
  • Harris, Thomas, Hannibal. Trad. de Encarna Quijada. Barcelona: Grijalbo, 2001.
  • Harris, Thomas; Hannibal, El origen del mal. Trad. de Verónica Canales. Barcelona: Random House Mondadori, 2007.
  • The Silence of Lambs, 1991. Jonhathan Demme.
  • Hannibal. Ridley Scott. 2001.
  • Hannibal: El origen del mal. Peter Webber. 2007.
  • Joris-Karl Huysmans. Allá lejos. Trad. de Germán Gómez de la Mata. Barcelona: Bruguera, 1986.
  • Joris-Karl Huysmans. Contra natura. Trad. de José de los Ríos. Barcelona: Tusquets, 1980.

VISIONS DE L’APOCALIPSI

  • San Juan. Apocalipsis. Barcelona: Bruguera, 1981.
  • Chuck Palahniuk, El club de la lucha. Trad. de Pedro González del Campo Román. Barcelona: El Aleph, 1999.
  • El club de la lucha. David Fincher. 1999.
  • Alan Moore y Dave Gibbons, Watchmen. Barcelona: Planeta, 2007 (1986-87).
  • Watchmen, Zack Snyder. 2009.
  • El caballero oscuro, Christopher Nolan. 2008.
  • Slavoj Žižek. First as Tragedy, Then as Farce. Londres: Verso, 2009.

L’IDIOTA EMOCIONAL

  • Fiodor Dostovievski, El idiota. Trad. de Juan López-Morillas. Madrid: Alianza, 2012.
  • Ann Tyler. El turista accidental. Trad. de Gema Vives. Barcelona: Lumen, 1989.
  • El turista accidental. Lawrence Kasdan, 1988.
  • Richard Ford. El periodista deportivo. Trad. de Isabel Núñez y José Aguirre. Barcelona: Anagrama, 1986.
  • David Leavitt. El lenguaje perdido de las grúas. Trad. de Juan Gabriel López Guix. Barcelona: Versal, 1986.

EL MERCAT DE LA CARN

  • Arthur Schnitzler. Relato soñado. Trad. de Miguel Sáenz. Barcelona: Acantilado, 1999.
  • Eyes Wide Shut. Stanley Kubrick, 1999.

TRES BUFONS: SEINFELD, BERNHARD, HOUELLEBECQ

  • Seinfeld. Sèrie creada per Jerry Seinfeld i Larry David. 1989-1989. NBC. 180 episodis.
  • Thomas Bernhard. Tala. Trad. de Miguel Sáenz. Madrid: Alianza, 1988.
  • Michel Houellebecq. Las partículas elementales. Trad. de Encarna Castejón. Barcelona: Anagrama, 1998.

CONCLUSIONS

  • Josep Fontana. El futuro es un país extraño. Barcelona: Pasado & Presente, 2013.
  • El gran Lebowski. Joel i Ethan Coen. 1998.
  • Javier Pérez Andújar. Paseos con mi madre. Barcelona: Tusquets, 2011.
  • Miquel Bauçà. El canvi. Barcelona: Ed. 62, 1998.