InstructorMANEL OLLÉ
TipusCurs presencial
Data19 gen., 2017 - 6 abr., 2017
HorariDijous, de 19:00 a 21:00
(24h en 12 sessions)
Preu290*€
Inscriu-te araReserva ara

No sempre el plagi ha estat un crim. El manlleu, la represa, el calc d’arguments, temes i motius rau des de sempre al cor de la creació literària. Fins que el miratge de l’originalitat va enviar als marges aquest vessant dialògic de l’escriptura: parar l’oïda al lloms dels llibres per sentir-ne les músiques que s’hi congrien i s’hi contagien.

Quan llegir no ens fa perdre l’escriure, pot passar que allò que hem llegit simplement ens faci escriguera, o que a més ens carregui l’arma amb munició nova. Des de la tòpica clàssica fins a la polifonia, la intertextualitat, la metaficció, el palimpsest, la paròdia o el pastitx, transitarem alguns dels ponts que pot dreçar un text amb les constel·lacions que l’han precedit. I veurem què en podem fer i cap on ho podem fer arribar. Ens mirarem la lectura com un procés activador de ginys i mecanismes, sempre al servei de projectes personals d’exploració, lluny del tot dels mimetismes lúdics o academicistes.

Si acceptem que el que no és tradició és plagi, doncs justament haurà de ser la pràctica del plagi qui ens deslliuri de caure en la temptació de la psalmòdia endormiscada: la que duu a la gepa ecos de veus fantasmals i reiterades. Plagiarem a la llum del sol i de la lluna, a sac, a pleret i a consciència. Analitzarem ficcions, assaigs i algun poemes lluny de la taula de dissecció: els voldrem ben vius, per aprendre’n traços, gestos i batecs particulars. I a partir d’aquesta reflexió mai prescriptiva, mirarem de resoldre o dissoldre de maneres diverses el problemes que ens plantegin. I escriurem coses que hi tinguin conversa.

Temari

  1. La tòpica clàssica: cançons d’opòsits, dobles, ruïnes o viatges.
  2. Escales i arpegis: improvisació sobre patrons, cadències i girs argumentals.
  3. La polifonia: el dibuix del tapís de veus i de ficcions
  4. L’instint depredador: buscant el que hi trobes per fer-ne or.
  5. Robar-ho tot: crims, detectius, punts de fuga i altres problemes.
  6. Monstres, màncies i mons possibles: la psicopatia del personatge insaturat i el pòsit del cafè
  7. La musica dels camaleons i els imitadors de veus: el pastitx sense nata.
  8. Friccions de papers de vidre: paròdies, oxidacions i altres cures de desintoxicació.
  9. Arxipèlags, trossos, esqueles, constriccions, epifanies, llistes, surficcions…
  10. Els llibres inacabats i els inacabables: recursivitats, hipertextos i altres punts suspensius

Lectures

  • Barnes, Julian, El lloro de Flaubert
  • Calvino, Italo, Si una nit d’hivern un viatger
  • J.V. Foix. Diari 1918
  • Perec, Georges, La vida, Manual d’ús

(…i contes i altres textos breus que es proporcionaran al llarg del curs)

Bibliografia

  • Allen, Graham, Intertextuality, Routledge, Londres, 2000.
  • Aparicio Maydeu, Javier, El desguace de la tradición. En el taller de la narrativa del siglo XX, Cátedra, Madrid, 2011.
  • Balló, Jordi.; Pérez, Xavier. La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema. Empúries, Barcelona, 1995.
  • Bradbury, Ray. El zen en en el arte de escribir. Minotauro, Barcelona: 1994.
  • Calinescu , Matei, Cinco caras de la modernidad. Tecnos, Madrid, 2003.
  • Frenzel, Elisabeth. Diccionario de argumentos de la literatura universal. Gredos, Madrid, 1976.
  • Frenzel, Elisabeth. Diccionario de motivos de la literatura universal. Gredos, Madrid, 1980.
  • Genette, Gérard, Umbrales, Siglo XXi, México, 2001.
  • Goldsmith, Kenneth, Escritura no-creativa: gestionando el lenguaje en la era digital. Caja Negra, Buenos Aires, 2015.
  • Highsmith, Patricia. Suspense. Como se escribe una novela de intriga. Anagrama, Barcelona, 1986.
  • Hutcheon, Linda, A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, University of Illinois Press, Chicago, 2000.
  • Lodge, David. L’art de la ficció. Barcelona: Empúries, 1992.
  • Nelson, Victoria. Sobre el bloqueig de l’escriptor. Barcelona: Empúries, 1997.
  • Piglia, Ricardo, Formas breves. Anagrama, Barcelona, 2001.
  • Vogler, Christopher. El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Robinbook, Barcelona, 2002.
  • Wood, James, Los mecanismos de la ficción, Gredos, Madrid, 2009.

*Aquest seminari té l’opció de pagament en tres terminis mensuals. Si preferiu aquesta opció, podeu finalitzar la inscripció a l’Escola amb targeta de crèdit o en efectiu.