InstructorMÍRIAM CANO
TipusCurs presencial
Data3 oct., 2018 - 19 des., 2018
HorariDimecres, de 19:00 a 21:00
24h en 12 sessions
Preu365€
Inscriu-te araReserva ara

Aquest és un curs de poesia en què no aprendrem com s’escriu un poema. Com a mínim, no de la manera ortodoxa. Parlarem poc de rima, mètrica i tècnica. Sempre he cregut que la poesia és allò que queda a mig camí entre el pensament i l’emoció, entre la raó i allò que se’ns escapa, que necessitem comprendre, com a escriptors i com a lectors i, encara que puguem compartir algunes inquietuds, cada escriptor veu el món de manera única i, per tant, no hi ha una sola manera d’escriure bons poemes ni un patró que calgui seguir al peu de la lletra. En canvi, sí que em sembla imprescindible saber mirar el món i recollir-ne les mostres adequades.

Amb aquesta premissa, durant les sessions treballarem algunes nocions i eines que ens permetin fer múscul i entrenar una visió pròpia del món; la que fa que allò que nosaltres volem explicar connecti amb alguna mena d’universal que encén l’espurna de la comunicació poètica entre qui escriu i qui llegeix o escolta.

Ho farem a través de la lectura de poemes de diversos autors, tant contemporanis com clàssics que completarem amb l’anàlisi i debat de textos filosòfics, papers privats, manifestos, entrevistes o correspondències per entendre quins factors poden o no delimitar aquesta visió del món i com tot plegat afecta a allò que escrivim.

Naturalment, treballarem, plegats, els nostres textos, tant pel que fa a la forma com als temes per mirar d’arrodonir aquesta mirada pròpia i transmetre-la al paper. Cada sessió estarà dividida en una hora de teoria i debat sobre les diverses qüestions del programa i una hora d’anàlisi i correcció dels poemes dels alumnes.

Programa

  1. Què és la poesia? El debat sobre la delimitació.
  2. Els grans temes i les seves ramificacions. Sobre què escrivim? Per què escrivim?
  3. La mirada sobre el món. La imatge, l’abstracció, el símbol.
  4. La recerca de la veu poètica.
  5. Algunes tècniques. Composició, ritme, figures.
  6. Saber-se llegir: revisió, edició, tics.

Lectures

Durant el curs, i en funció de la dinàmica de les sessions i l’anàlisi dels textos dels alumnes, es proposaran poemes que puguin ajudar a trobar referents per encaminar el propi estil o que siguin rellevants per alguna de les qüestions que es tractin al seminari.

Bibliografia

  • Agamben, G., Què vol dir ser contemporani (Arcàdia, 2008)
  • Agamben, G., El Final del poema (Adriana Hidalgo Editora, 2016)
  • Aristòtil, Poètica (Bernat Metge, 2017)
  • Baraka, A., Expressive Language (Kulchur, 1963)
  • Barthelme, D. “Not knowing”, Not Knowing, the Essays and Interviews of Donald Barthelme (Vintage, 1983)
  • Barthes, R., Le plaisir du text, París, Editions du Seuil, 1973
  • Berger, J., “A load of shit”, Selected Essays (Bloomsbury, 2001)
  • Berger, J. Ways of Seeing (Penguin Classics, 2008)
  • Brossard, N., I de sobte sóc aquí a punt de refer el món (Cafè Central/Adia Ed., 2017)
  • Camus, A., Discurs d’acceptació del Premi Nobel de Literatura (1957)
  • Cirlot, J.E., Diccionario de Símbolos (Siruela, 2006)
  • Deleuze, G. i Guattari, F., “Del Caos al Cerebro” a ¿Qué es la filosofia? ( Anagrama, 2006)
  • Deleuze, G., “La literatura y la vida” a Crítica y Clínica (Anagrama, 1996)
  • Didion, J., “On keeping a notebook” a Slouching towards Bethlehem (FSG Classics, 2010)
  • Frost,.R. “The Figure a poem makes” pròleg de The complete poems of Robert Frost (Jonathan Cape, 1967)
  • Orwell, G. Why I write (Penguin, 2004)
  • Papasseit, J.S., Contra els poetes en minúscula: primer manifest futurista català (1920)
  • Rich, Adrienne, “Arts of the possible: Essays and Conversations” (Norton and Co, 2009)
  • Shelley, P.B., A Defence of Poetry (1821)
  • Tarkovski, A., Esculpir en el tiempo (Rialp, 2000)